Václav Havel je všeobecně pokládán za nejvýznamnějšího samizdatového
autora. Jeho dílo a jeho společenská angažovanost takřka příkladně ukazují, že
samizdat má smysl a že neohnout se je
nikoli jen možné, nýbrž i s ohledem na budoucnost nadějné. Havel měl jistě
štěstí, že se dožil nové demokratické éry, o jejíž příchod se tolik zasloužil a
na jejíž podobě se později podílel i jako prezident republiky. Kdo však
podrobněji studuje jeho životopis (např. prostřednictvím knih E. Kriseová: Václav Havel, Atlantis Brno 1991 anebo
M. Simmons: Nesmělý prezident, Volvox
globator Praha 1993), dojde nejspíš k názoru, že Havel je jakýmsi symbolem
celého protikomunistického hnutí, že dovedl sjednocovat jeho odlišné proudy a
že mu vnukl autenticky lidskou, osobní, neideologickou bázi.
Rodina Havlů patřila kdysi k velkopodnikatelům – Havlův dědeček
postavil palác Lucerna, jeho otec (autor osmidílných pamětí Mé vzpomínky) postavil na Barrandově
vilovou čtvrť a jeho strýc vybudovat tamní ateliéry. Václav Havel se narodil
5.10.1936, v letech 1951-1955 pracoval jako chemický laborant, poté začal
nedokončená studia na Ekonomické fakultě ČVUT. Na konci padesátých letech
působil jako jevištní technik v Divadle ABC a od začátku šedesátých let
v Divadle Na zábradlí, kde se stal později asistentem režie a dramaturgem
a kde byly poprvé uvedeny jeho hry. V roce 1966 ukončil studium
dramaturgie na DAMU. Za normalizace byl prakticky stále až do roku 1989 ve
svobodném povolání. Havel se angažoval v roce Pražského jara jako předseda
Kruhu nezávislých spisovatelů, rok poté byl režimem obviněn z trestného
činu podvracení republiky. Později v polovině sedmdesátých let
založil samizdatovou edici Expedice a
za další dva roky se stal spoluzakladatelem a jedním ze tří mluvčích Charty 77. Následovaly různé perzekuce:
nejprve čtrnáctiměsíční podmíněný trest za poškozování zájmů republiky
v cizině, v roce 1979 byl však odsouzen na čtyři a půl roku
nepodmíněně. Po svém propuštění z věznice (1983 ze zdravotních důvodů) se
Havel stal členem redakční rady samizdatového časopisu O divadle i samizdatových Lidových
novin. Na začátku zlomového roku 1989 byl zadržen při pokusu položit na
počest J. Palacha květiny k soše sv. Václava, za což byl odsouzen
na devět měsícům nepodmíněně. Po podmínečném propuštění z výkonu
trestu v květnu téhož roku se opět podílel na protirežimních iniciativách,
což vyvrcholilo v listopadových událostech, kdy se stal vůdčí osobností Občanského fóra. Brzy poté byl zvolen
prezidentem státu, kterým zůstal až do nedávné doby. Mezi Havlovy známé patřily
téměř všechny nejdůležitější osobnosti nekomunistického kulturního hnutí,
z toho velké množství vyjmenuji aspoň tyto: Olga Havlová, Jan Zábrana,
Jiří Kuběna, Josef Topol, Marta Kubišová, Jan Patočka, Pavel Landovský, Vlasta
Chramostová, Ludvík Vaculík, Ivan Klíma, Milan Šimečka, Milan Uhde, Petr Kabeš,
Miroslav Zikmund, Václav Benda, Jan Lopatka, Pavel Kohout, Jiří Dienstbier,
lidé z Plastic People atd.
Ačkoli počátky Havlovy dramatické tvorby lze datovat již od konce
padesátých let, výrazně se prosadil až dramatem Zahradní slavnost. Spolu se hrou Vyrozumění má charakter abstraktního modelu, který vypovídá o
konkrétních mechanismech totalitního režimu. Později se Havel proslavil
aktovkami, jejichž hrdinou je Ferdinand Vaněk. O těchto „vaňkovských hrách“
jejich autor prozrazuje (Václav Havel: Do
různých stran, Lidové noviny Praha 1990): „Několik mých přátel spisovatelů,
kteří se po roce 1969 octli v podobné situaci jako já, byli totiž ve své
vlasti zakázáni a veřejně za své občanské postoje zhanobeni, mělo
v sedmdesátých letech dobrý zvyk, že se každoročně sjeli v létě na
jeden víkend na mé venkovské chalupě. Při těchto setkáních jsme si – mimo jiné
– předčítali i své nové práce. V roce 1975 jsem před tímto setkáním a
vlastně hlavně proto, abych na něm měl co přečíst, napsal (asi během dvou dnů)
jednoaktovku Audience. Byla
inspirována mou vlastní zkušeností (v roce 1974 jsem byl zaměstnán
v pivovaru) a byla určena, jak zřejmo, především pro pobavení mých
přátel... Nenapadlo mne, že někomu jinému – totiž i těm, kdo mne osobně
neznají, neznají mou situaci a nevědí, že jsem pracoval v pivovaru – by ta
hra mohla něco podstatnějšího říct. Ukázalo se, že jsem se – jako ostatně už
vícekrát ve své literární práci – zmýlil: ta hra měla úspěch nejen u mých
přátel, ale brzy nejrůznějšími způsoby pronikla do poměrně širokého povědomí
české veřejnosti a získala si u ní oblibu; nejednou jsem se dokonce setkal
s tím, že zcela mi neznámí lidé... ji nejen znali, ale některé repliky
z ní si osvojili... Tato široká domácí odezva mě přirozeně těšila, tím
spíš, že to bylo v podmínkách, kdy tato hra nemohla být v mé zemi
veřejně provozována či publikována. Těšilo mne to ovšem hlavně proto, že se
zřejmě stalo to, co si myslím, že se u každého umění vlastně děje či má dít:
totiž že dílo jaksi přesahuje svého autora... Povzbuzen touto zkušeností,
napsal jsem později ještě dvě „vaňkovské“ aktovky, Vernisáž a Protest.“
Hra Horský hotel experimentuje
s dialogem, v jehož naprostém zhroucení zachycuje téma rozpadu lidské
identity. V osmdesátých letech Havel napsal tři celovečerní hry, které
představují další vrchol jeho tvorby. Především je to Largo desolato, jež svědčí ve vyhrocené formě o těžkosti zápasu
člověka o sebe sama s neosobní mocí, která ho chce vnitřně znásilnit.
Moralita Pokoušení je moderní
transpozicí faustovského příběhu s jasným poselstvím o tom, že se zlem
nelze vyjednávat. Konečně drama Asanace
představuje jakousi politickou alegorii normalizačního období.
Havel ovšem není jen významný dramatik. Je znám také jako esejista a
publicista, a to především díky svým Dopisům
Olze, v nichž jsou shrnuty rozmanité úvahy psané Havlem z vězení
jeho manželce. Havlovu publicistiku z let 1969-89 lze najít v souborných
vydáních v knihách O lidskou identitu
a Do různých stran. Nevyhýbal se však
ani poezii – tu vydalo před čtyřmi lety nakladatelství Torst v rámci svého
projektu Spisů V. Havla.
V Dálkovém výslechu
(Melantrich Praha 1989) Havel odpovídá na rozmanité otázky Karla Hvížďaly,
který se v závěru knihy ptá i na jeho dramatickou tvorbu. Rád bych nyní
citoval některé pasáže odpovědi: „Velice mne baví takové věci, jako je
všelijaké symetrické a posléze symetricky asymetrické splétání a proplétání
motivů, jejich frázované či rytmizované rozvíjení, zrcadlovité kombinování
motivů s jejich antimotivy... Už při prvním vnějším pohledu lze tedy
zjistit, že mé hry jsou vědomě, záměrně a odkrytě konstruované, schematické,
jakoby strojové. Není tomu tak proto, že bych byl někdy na začátku svého psaní
chladnokrevně rozhodl takto a jen takto podivínsky psát; vyplynulo to nějak
samo z mých sklonů a zálib, z mého naturelu... Další věc, kterou bych
tu snad měl zmínit, je zájem o jazyk. Zajímá mne jeho ambivalence, jeho
zneužití, zajímá mne jazyk jako strůjce života, osudů a světů, jazyk jako
nejdůležitější dovednost, jazyk jako rituál a zaříkadlo; slovo jako nosič
dramatického pohybu, jako legitimace, jako způsob sebepotvrzení a
sebeprosazení. Zajímá mne fráze a její význam ve světě, kde verbální
zhodnocení, včlenění do frazeologického kontextu, jazyková interpretace jsou
mnohdy důležitější, než skutečnost sama... Fráze organizuje život, fráze
vyvlastňuje lidem jejich identitu, fráze se stává vládcem, obhájcem, soudcem i
zákonem. Baví mě psát různé krasořečnické promluvy, v nichž je
s krystalicky čistou logikou obhájen nesmysl; baví mě psát monology,
v nichž jsou věrohodně a sugestivně vysloveny samé pravdy a které jsou
přitom od začátku do konce prolhané. A ještě víc mne baví psát promluvy, které
balancují na ostří nože, divák se identifikuje s pravdami, které jsou
v nich vysvětleny, ale zároveň cítí téměř neznatelný přídech lživosti... a
zůstává natrvalo zneklidněn nejistotou, jak to bylo vlastně myšleno...
Mechanizace dramatické formy, o níž jsem mluvil, poukazuje k rysu, který
je asi z hlediska estetiky mých her nejdůležitější. Totiž k tomu, že
ty hry, když se to vezme kolem a kolem, jsou založeny daleko víc než na jednání
postav a pohybu děje na pohybu významů, motivů, myšlenek, znaků, argumentů,
pojmů, tezí, slov. To vše jako by v nich ožívalo a posléze neslo vlastní
děj, dá-li se to ještě nazvat dějem, a bylo skutečným zdrojem dramatismu.
Z toho ovšem nutně vyplývá, že to jsou všechno hry do značné míry
znakovité, zkratkovité, schematické. Trochu to jsou loutkohry. Trochu takové
oživené stroječky... Ať chci nebo nechci, ať si to naplánuji nebo nenaplánuji,
vždycky se mi do her vrací – téměř obsedantně a tudíž vůbec ne náhodou, ale ze
samé podstaty těch aspektů světa, které si mne vybraly za svého tlumočníka –
jedno základní téma: totiž téma lidské identity... Myslím, že každé skutečné
umělecké dílo má v sobě nějaké tajemství, byť by bylo jen v jeho
stavbě, v záhadě jeho kompozice... Každé skutečné umělecké dílo poukazuje
někam za sebe, přesahuje sebe i svého autora, vytváří kolem sebe zvláštní
silové pole, kterým dává lidskou mysl i lidské nervy do nejasného a těžko jeho
autorem naplánovatelného pohybu; paprsky, které z něho vyzařují, nelze
nikdy přesně spočíst a jejich konce nelze nikdy dohlédnout. Slábnou sice, ale
vedou do nekonečna. Kdybych nedoufal, že něco takového mají i mé hry, ať už
toho dosahují jakkoli, nepsal bych je... Mluvil jsem už o tom, že tu pravou,
skutečnou a základní naději musíme najít každý sám v sobě. Tu nelze na
nikoho delegovat. Mou ctižádostí není diváka uklidňovat milosrdnou lží a
falešně ho povzbuzovat nabídkou, že něco vyřeším za něj. Tím bych mu věru moc
nepomohl. Pokouším se o něco jiného: co nejdrastičtěji ho uvrhnout do hlubin
otázky, které by se neměl vyhýbat a které se beztak nevyhne, strčit mu nos do
jeho vlastní bídy, do mé bídy, do naší společné bídy. A připomenout mu, že je
načase něco dělat. Jediné východisko, jediné řešení, jediná naděje, které mají
cenu, jsou ty, které nalezneme sami, sami v sobě a sami ze sebe. Případně
s pomocí boží... I ta nejtvrdší pravda, je-li vyslovena nahlas a veřejně a
přede všemi, stává se najednou čímsi osvobodivým: v krásné a jen divadlu
vlastní ambivalenci se tu snoubí její hrůza... s něčím zcela novým a
z četby neznámým: s radostí... z toho, že „to bylo konečně
řečeno“, že je to venku, že pravda byla nahlas a veřejně artikulována.“
Havel je autorem své doby, je i jejím člověkem. V jeho díle i
v jeho osobě se česká literatura stala vysoce autentickou, čímž se i díky
pokorné, dobrovolné, nehrané snaze o odpor proti brutálnímu zlu a lži
dopracovala nesmírného společenského uznání a vlivu, jenž je symbolizován i
tím, že v posledních třinácti letech svobody byl naším nejvyšším ústavním
činitelem dramatik. Dramatik bez stranické příslušnosti, člověk sjednocující
lidi díky své opravdovosti, mravnosti a obyčejné lidskosti.