Nejsem velkým příznivcem populární hudby, kterou lze slyšet všude
v rádiích a na koncertech různých kapel, tím méně mám rád tzv. show-business. Přitom ale oceňuji, že
tento obor obchodu si na nic nehraje a nemá potřebu se definovat jako obchod
s uměním, naopak: sám se hrdě hlásí ke slovu show, zábava, chvilkové potěšení. Lidé z tohoto rangu netrpí
chronickou zakomplexovaností jako většina bojovníků proti komerci, jsou spontánní a nemají o světě mnoho iluzí. Mohlo by se
zdát, že jejich úspěch musí vždy být založen na povrchnosti a netrvalosti
zábavy. Ale jako z mnoha lidových písní, které se zachovaly, cítíme
skutečnou hloubku prožitku, tak se někdy i populárním zpěvákům daří
z napojení na velké kulturní a duchovní hnutí šedesátých let těžit a
přenášet k nám jeho sílu ještě po čtyřiceti letech. Podle mého názoru je
příkladem zábavy, která má takovéto hlubší kořeny, hudba kapely Rolling Stones. Asi nejúspěšnější
hudební skupiny v dějinách moderního populárního žánru.
Už název této kapely je silně zakořeněn v atmosféře šedesátých let,
je inspirován totiž stejnojmenným blues Muddyho Waterse. Také jejich na
tehdejší dobu skandální způsob života uchovával do jisté míry odkaz
beat-generation. První singl Come on
vyšel Stounům 7. června 1963 a příštího roku svým debutem ovládli britskou
hudební scénu na celých dvanáct týdnů. Jediným konkurentem jim tehdy mohli být Beatles. V roce 1965 vydali asi
nejslavnější rockovou skladbu všech dob (I
Can´t Get No) Satisfaction s buřičským textem. Na počátku sedmdesátých
let se však Stouni poněkud umělecky vyčerpali, druhý dech chytili až
s albem Some Girls z roku
1978. V srpnu roku 1990 přijeli i do Československa v rámci turné Urban Jungle Tour a jejich koncert se
stal symbolem znovunabyté svobody. Když se potom objevili v polovině
devadesátých let v Praze podruhé, účastnilo se jejich koncertu stále ještě přes
sto tisíc lidí – a letos v létě jich bylo jen o málo méně. Přitom žádné
známky konce skupiny není možné pozorovat, opak je pravdou.
Jádro Stounů vždy tvořili a tvoří Jagger s Richardsem. Když jsem je viděl nedávno v médiích, byl jsem
velmi příjemně překvapen jejich mladistvým elánem i vzezřením. Je dobře, že
dnes lze být v šedesáti letech atraktivním a vitálním rockerem, pomyslil
jsem si. Ale to by nebyl důvod, proč Stouny oslavovat. Mnohem více na mne
zapůsobilo tričko, jež si na koncertu oblékl Keith Richards a na kterém byla
ruka se vztyčeným prostředníkem a nápis: fuck
KSČM. Bylo darem Václava Havla, velkého příznivce skupiny. A tehdy jsem si
tak nějak uvědomil, proč musím napsat toto krátké laudatio. Svoboda totiž není
pouhé svržení politické nebo vojenské tyranie, nespočívá jen v dobře
fungujících soudech a parlamentech, nestačí jí odpovědnost, samostatnost a
disciplinovanost občanů, vyžaduje totiž i odstranění pokrytectví a škrobené
nebo slaďounké morálky předsudků netolerantního kolektivismu. Odvaha
k syrové pravdě je to ryzí fuck
každému tyranovi, ať už se sebelépe skrývá za znásilněnou ideu dobra, co nám
Stouni z hlubin šedesátých let přinášejí živé a nesmírně potřebné pro
pravou svobodu. Vytěžit odkaz beat-generation je v tomto smyslu ještě před
námi, neboť jeho trestí vážně není sexuální nevázanost a „rozkroková gesta“
Michaela Jacksona, nýbrž autentický život navzdory všem majitelům pravdy.