Není vzácností, že při pohledu dozadu na dějiny literatury mívá člověk
pocit, že vidí samé velikány, že vidí blažené doby géniů a kulturní živosti, za
kterými bohužel jeho vlastní doba víc než pokulhává. Ovšem i alžbětinský měšťan
si mohl cestou do divadla Globe
myslet, že vskutku kvalitní literatura je už dávno mrtvá, že Ovidiovo distichon
nikdo nepřekoná a že umění spěje k věčné zkáze, kterou se snaží jen velmi
nedokonale zakrýt Shakespearova tvorba. Přitom mohl utíkat do divadla navzdory těmto
myšlenkám nadšeně a s upřímně prožívaným očekáváním, čím ho nová hra
osloví.
Pod vlivem romantických klišé jsme si často zvykali na představu, že
člověk musí být nejprve nepochopený, izolovaný od společnosti, pohrdaný a že
bezmála vždy musí umřít v bídě, aby měl naději být později prohlášen za
génia. Ve skutečnosti není ale tak snadné najít velké umělce, kteří by neměli
už za svého života zázemí upřímných obdivovatelů. Dokonce se mi zdá, že jich
měli leckdy více než později, kdy se obdiv k jejich tvorbě stal
záležitostí miliónů snobů a polovzdělanců.
Asi v každé době taky existovala více či méně privilegovaná
bratrstva umělců, kteří se nechali unášet proudem, vzájemně si pochlebovali, na
nejrůznějších společenských akcích si malovali na tvář šminku vzdělance a kukuč významné osobnosti.
Jejich „umění“ spočívalo v nepotismu, korupci, vychytralých konexích a
všelijakých pózách, přičemž ve své podstatě nepřekonávalo to, co by při troše
důvtipu zvládl každý. Na rozdíl od různých géniů, jejichž životy byly často
pohnuté, nezajištěné a bolestné, což jim dávalo duchovní možnost
k umělecké opravdovosti, příslušníci těchto bratrstev žijí odedávna
spokojeně v průměrnosti a svou komedií si velmi slušně vydělávají na živobytí.
Jejich schopnost oslovit širší publikum však bývala vždy mizivá. Dařilo se jim
pouze skvěle parazitovat na lidech bohatých a mocných (či na státu).
Kéž mi to Pán Bůh odpustí, pokud se mýlím, ale nemohu se ubránit dojmu,
když si listuji v různých periodikách, sbornících a sbírkách, v nichž
se publikuje současná česká poezie, že je to s našimi současnými básníky,
kteří jsou na výsluní, právě takto. Ačkoli se objevuje nesmírně mnoho básní
různých autorů, prakticky nikdo je
nečte. Ony jsou také všechny ty básně navzájem velmi podobné a v málokom
asi vyvolají pocit, že se jedná o básně.
Spíše z nich máte pocit, že za půl hodiny cesty do práce každý průměrně
vzdělaný člověk, pokud se oprostí od pocitu trapnosti a zbytečnosti „skládání“
nesmyslů, může takových „básní“ vytvořit snadno tucet. A pokud bude dostatečně
ješitný a bude si vytvářet poklonkováním dnešním básnickým autoritám ty správné
známosti, mohl by dosáhnout i toho, že jeho básně budou publikovány,
recenzovány a vynalézavou, nesrozumitelnou mluvou vyhlašovány za svébytnou,
docela dobrou poezii, na níž je třeba nicméně – podle zasvěceného soudu
recenzentů – ještě ledaco zlepšit. Ovšem když člověk čte např. velmi drsné
vylíčení nakladatelských praktik a literárních klik v Balzakových Ztracených iluzích, může mu připadat
dnešní stav docela neškodný. Nemusí se tolik odevzdávat pocitu absurdity, když
se mu náhodou dostane do ruky sbírka poezie vydaná rádoby prestižním
nakladatelstvím, jejíž obsah stojí umělecky na úrovni nápisů, které jsou běžné
na veřejných záchodech.
T. S. Eliot ve svém eseji Společenská
funkce poezie (ve výboru O básnictví
a básnících, Odeon Praha 1991) kdysi prohlásil, že mrtví básníci nám nejsou
k ničemu, pokud nemáme básníky žijící. Dnes mu můžeme dát patrně za
pravdu. Poezie ustupuje z našeho současného života velmi rychle. Ještě
před takovými třiceti, čtyřiceti lety se o ní dalo mluvit jako o umění
národním, národním ve smyslu rozšířenosti a blízkosti obyčejnému lidskému
srdci. Ale i ve světovém měřítku jsou tak populární a zároveň tak lidové
postavy jako Prévert nebo bítníci dnes už skoro zapomenuté. Básnické sbírky se
už nedávají jako milé dárky k narozeninám, sotva najdete v jarním
parku na lavičce slečnu nebo mladíka ponořené do básní, ani ve studentských
hospodách či v debatách dnešních intelektuálů nad sklenkou whisky poezie
nemá už prakticky žádné místo. A nejednou se stává, že když někomu připomenete
to krásné slovo „poezie“, vycítíte,
jak se dotyčnému vybavuje cosi, s čím se prakticky nikdy nesetkal, co se
týká jen vzdálené minulosti a co je už
mrtvé.
Shodou okolností jsem měl příležitost setkat se s pedagogickými
výzkumy, které v dotaznících zjišťovaly způsob recepce klasické poezie u
dětského čtenáře. Mimo jiné se děti mohly k jednotlivým básním obšírněji
vyjádřit, což také bohatě činily. Bylo často fascinující sledovat, jak
schopnost být osloven, schopnost citu, fantazie a radosti z krásy veršů
zdaleka neumřela. O to smutnější jsou ovšemže výsledky školní literární výchovy,
jejímž produktem je většinou člověk k poezii absolutně lhostejný. Dokonce
i většina vysokoškolských studentů, kteří studují literaturu a které jsem měl
možnost poznat, se s poezií zásadním způsobem míjí. A nejspíše i tato
atmosféra na školách je dána z velké míry tím, že neexistují současní
básníci, kteří by dovedli získat srdce učitelů pro poezii.
Jaké je ale východisko z této krize? Máme kritizovat nakladatele?
Máme se bouřit proti literárním lobby? Nebo je třeba tlačit na to, aby ten či
onen básník, opravdový básník byl vydáván z veřejných peněz? Pochopitelně nic z toho. Kdo se hlouběji ponoří
do života velkých umělců, zjistí, že většinou základnou jejich růstu a úspěchu
byla dobrovolná umělecká aktivita širokých vrstev společnosti. Kolik zajímavých
spisovatelských osobností najde třeba ten, kdo si otevře Goethovu autobiografii
Z mého života!
Na první pohled by se mohlo zdát, že lidí, kteří dnes píšou a čtou básně
nikoli kvůli snaze zajistit si úspěch v literárních časopisech a u
nakladatelů, nýbrž ze srdce a pro srdce, je velmi málo. Spíše je však pravdou,
jak se domnívám, že se ostýchají, že
se o své poezii bojí mluvit, protože poezie je dnes prostě pro většinu lidí
mrtvá a pro privilegovanou vrstvu rádoby básníků je dokonce směšné psát ještě dnes srozumitelně,
příležitostně a o reálném životě. Úkolem poezie a umění obecně může být sotva
na prvním místě společenský úspěch, místo v učebnicích literatury a
papouškování zástupů snobů ve stylu: „X je velký básník!“. Ty největší poklady
umění vždy vznikaly jako upřímná výpověď o hloubce člověka. Budeme-li tedy
mluvit o úkolu poezie, bude tímto úkolem patrně kultivace našeho nitra. A nic,
kromě nás samotných, nám nemůže zabránit, abychom v tomto smyslu poezii
tvořili, dělili se o ni soukromě i veřejně (třeba na internetu) a vytvářeli tak
zázemí pro generaci velkých umělců, kteří přijdou po nás nebo vyrostou mezi
námi. Potom se možná potkáme společně s mnohými našimi současníky na cestě
do divadla či do knihkupectví za toužebně očekávaným básnickým dílem, které
bude budit rozruch v široké veřejnosti. Nakladatelům a literárním
časopisům nezbude, než se přizpůsobit, zástup rádoby básníků začne převlékat
kabáty a s tím, jak se možná ve společnosti rozšíří i znalost starého umění
a jak se bude zapomínat na dnešní agónii poezie, budou naši potomci polemizovat
o tom, zda géniové jejich časů se vyrovnají Dantům nebo Ovidiům, jako by na tom
záleželo…
Na samotný závěr své marginálie bych chtěl ocitovat inspirativní
Goethova slova, která pronesl k Eckermannovi 18. září roku 1823 (Výbor z díla II, Nakladatelství
Svoboda Praha 1949): „Svět je tak veliký a bohatý a život tak rozmanitý, že se
nikdy nebude nedostávat příležitosti k básním. Ale musí to být vesměs
básně příležitostné, to jest, skutečnost musí k nim poskytnout příležitost
a látku. Obecným a básnickým stane se speciální případ právě tím, že jej
zpracuje básník. Všechny mé básně příležitostné jsou podníceny skutečností a
mají v ní základ a půdu. Básně ze vzduchu vzaté nemají u mne nejmenší
cenu.“