Není snad literárních časopisů dostatek, není jich dokonce přebytek?
Zcela souhlasím s tím, že je potíž najít nějaké jiné vysvětlení velkých dotací
českým literárním časopisům, které čte a
propos určitě jen velmi málo lidí, ačkoli jsou dost možná ve svých
vlastních očích a v očích různých mecenášů ztělesněním kultury, než prosté převážení nabídky
nad poptávkou: je jich moc. Je jich
moc, řekl bych, protože se podobají jak vejce vejci. Tedy mohou se samozřejmě
zdát navzájem značně rozdílné, a rozdílné také jsou; jenže jak už je to s rozdíly obecně, rozdílnost dvou
věcí se na pozadí třetí vytratí a ony dvě se ve své nepodobnosti té třetí věci
zdají navzájem velice podobnými. Dost možná právě na pozadí tohoto časopisu se
ukáže podobnost těch ostatních. A mělo by to tak asi být, pokud chce uspět,
pokud se nechce stát jedním z mnoha a mnoha bezejmenných plátků, které po
pár letech existence zaniknou, aniž si jich někdo povšimne. Je dobré se o to
aspoň pokusit, protože s rukama v klíně nikdy nic kloudného nelze
vytvořit a přivést k životu.
I když jsem otcem tohoto pokusu o vskutku
nový literární časopis, nechci se
rozepisovat o tom, jaký by měl být nebo jaký bude. Stal by se totiž starým, předpověditelným, definovatelným
a nudným; navíc by se určitě nic z mých představ a předpokladů ve
skutečnosti nesplnilo. Chci se proto raději otevřít dobrodružství myšlení,
lákat nejrůznější autory, ať už známé nebo neznámé, specialisty nebo
esejistické polyhistory, dát prostor komukoli,
kdo přijde s myšlenkou, duchaplným nápadem či úvahou. Nepochybuji, že už
v tomto momentu je můj projekt alternativou. Ovšemže mi nejde o to
vytvořit časopis, kde by mohl přispívat kdokoli čímkoli, časopis, který by se
stal pískovištěm plným infantilních grafomanů s pochroumaným, a proto
přepjatým sebevědomím. Jde mi vskutku o myšlenky, o myšlenky, a tedy nikoli o
jména, tituly nebo konexe. Nejsem žádným způsobem spojený se současným
literárním establishmentem, ani s undergroundem, stojím mimo literární
dění a z literatury nechci získat žádné peníze nebo slávu. Miluji umění,
myšlení a myšlení o umění.
Nechci se vyhýbat konkrétní odpovědi na otázku, v čem by nový
literární časopis, jak ho představuji veřejnosti, měl být alternativou k časopisům již zavedeným a fungujícím.
Rozhodně netvrdím, že toto nulté číslo je právě takovou alternativou
v plném smyslu. Hlavní a charakteristickou vlastností tohoto časopisu by
měla být oproštěnost od peněz. Nebudu žádat žádné dotace od vlády nebo od
jiných mecenášů (tato oběť není příliš velká a právem může připomínat bajku o
lišce a kyselých hroznech, nicméně doufám, že po těch penězích nesáhnu, ani
kdybych je měl nadosah); nikdo z autorů, kteří zde budou publikovat,
nemůže čekat žádný honorář. Chápu, že člověk se musí nějak živit, nicméně
literatura a přemýšlení nad uměním mohou být i pro toho nejvytíženějšího
člověka příjemným koníčkem, jímž se jednou za měsíc, jednou za dva měsíce
zabývá s radostným srdcem, s potěšením z myšlenky. Plody
takovýchto chvil jsou příliš vzácné na to, aby se prodávaly; jsou určeny už samotným vnitřním puzením ke sdělení i
sdílení. Mým cílem je vytvořit časopis pro tento účel.
Byl bych rád, kdyby tento časopis byl alternativou k časopisům již
existujícím také v jasnosti, živosti a neotřelosti jazyka,
v jednoduchosti, v přirozeném plynutí, které je prosté dávno
vyprázdněných klišé takzvané literární vědy. Myslím, že člověk, který jednou
okusí zřetelné a obsažné anglosaské myšlení (jako příklad bych mohl uvést jak Locka, tak Quinea nebo Poppera –
z literární oblasti především Eliota),
musí toužit napodobovat jej, seč může, pokud mu jde upřímně o myšlenku a nikoli
o zastírání vlastní bezmyšlenkovitosti. V tom nezastírání
bezmyšlenkovitosti se například lišil Kant
od Hegela, jak se aspoň domnívám.
Kanta sice Hume probudil
z dogmatického spánku, ale nemohl mu již vnuknout vyjadřovací talent,
takže přes veškerou Kantovu snahu i jeho opravdovou a veřejně přiznanou lítost
nad svým způsobem psaní, nepodařilo se Kantovi Anglosasy ani napodobit. Hegel
naproti tomu z dogmatického spánku probuzen nebyl nikdy, nýbrž vytvořil
píšťalu, pomocí které do něj uvedl na dlouhé století celou Evropu. Jejím
hlavním znakem je temný a nesrozumitelný tón plný předstírání těch nejhlubších
pravd. Hegel tedy měl talent, jejž ovšem využil velmi zle, Kant talent neměl,
ačkoli ho až křečovitě toužil využít k dobrému dílu, kdyby ho ovšem měl.
Konečně posledním a zřejmě nejdůležitějším momentem, díky němuž tento
časopis může být alternativou, je snaha hledat pro umění nějakou cestu dále,
upnout se k budoucnosti – a já osobně podobnou tendenci budu realizovat mimo jiné opatrnou snahou o návrat
k tomu, co bylo před avantgardou, i k avantgardě samotné, abych mohl
jako příslušník dnešní nastupující generace diskutovat o tom, zda se vůbec
k něčemu vrátit, proč se vracet, proč se nevracet, jak a kam vykročit dále
– jaké představě a funkci umění říci ano
ve své tvorbě, ve svém životě. Na začátku nového milénia víme celkem s
jistotou, že za posledních padesát let bylo v umění vykonáno mnoho, že
stojíme na ramenou géniů a skutečných bojovníků, kteří tvrdou prací, obětavostí
a opravdovým zaujetím dosáhli značných výsledků. Necháme nyní raději civilizaci
rozpadnout do naprosté lhostejnosti a relativismu nebo budeme pokračovat
v jejich cestě dále? Představa samovolného
udržení civilizační a kulturní úrovně je totiž iluzorní. Myšlenka je a zůstává
nadějí. Kdekoli se myslí, byť na
stránkách časopisu téměř privátního a naprosto nevlivného, tam se koná dobré
dílo, jež je stejně příjemné jako užitečné... a které je především nadějné.